Novinky v SEO leden 2024

Tento pravidelný měsíčník vám přináší novinky v SEO za uplynulý měsíc. Čteme, procházíme a diskutujeme o různých tématech abyste vy nemuseli a novinky vám přehledně naservírujeme v pravidelném newsletteru. Držte se společně s námi nejnovějších trendů a buďte včas informování o všem ze světa SEO.

Google testuje generované výsledky vyhledávání (SGE). Jaký obor to odnese nejvíc? 

Google již nějaký ten pátek testuje generování odpovědí ve výsledcích vyhledávání za pomoci umělé inteligence. Tzv. SGE, tedy Search Generative Experience. Co to znamená a jak to bude vypadat? Dejme tomu, že se rozhodnete vyhledat nějaký symptom nemoci. Jako první na Vás ve výsledcích vyhledávání vyskočí výsledky vygenerované umělou inteligencí, až za nimi pak placené pozice a až hluboko pod všemi ty organické. Nejčastěji se zatím z testů projevuje tzv. Opt-in varianta, tedy, že se Vás nejdřív Google zeptá, zda chcete tyto výsledky od AI vygenerovat. Je tedy třeba jasně kliknout na tlačítko. Tato varianta se objevuje u 68% dotazů. Dalších 16% se objeví v podobě rozbalovacího okna. To zatím nevypadá tak invazivně, ale uvidíme jak s tím Google naloží do budoucna.

Poměr variant různých vzhledů nabídky generovaných výsledků v rámci vyhledávání.

Korporátní SEO platforma BrightEdge analyzovala jednu miliardu dotazů napříč devíti průmyslovými odvětvími a zjistila velmi zajímavé výsledky. Například, že nejvíce zasaženým oborem, který s uvedením SGE bude vyplněn odpověďmi AI bude zdravotnictví. Další výraznější dopad se očekává u odvětví jako e-commerce, B2B technologie, pojištění a vzdělání.

SGE se zatím hojně testuje zejména ve Spojených státech amerických, ale co nevidět Google zapojí do testů i další lokality, takže se máme na co těšit.

‍Zdroj: https://searchengineland.com/google-sge-impact-industry-436613

Google představil novinku pro strukturovaná data. Nově půjde lépe cílit na věk

Google přišel s malým vylepšením strukturovaných dat. Vylepšení se týká vlastnosti „suggestedAge“ (tedy navrhovaný věk) ve strukturovaných datech pro produkty. Tato vlastnost slouží jako alternativa k „suggestedMaxAge“ a „suggestedMinAge“ a má za cíl zjednodušit a zpřesnit specifikaci věkových rozmezí pro produkty.

Oficiální vyjádření v nově vydané verzi strukturovaných dat

Google provedl tuto změnu, aby bylo snazší a flexibilnější určovat věkové skupiny produktů, a také kvůli zmatkům v předchozím slovním znění, které nebylo v souladu s dokumentací Merchant Center o věkových rozmezích produktů. Tato na první pohled malá změna může mít velký přínos zejména pokud Vaše produkty cílíte na konkrétní věk. Například produkty k určitým výročím a tak podobně. Pokud nevíte, co strukturovaná data jsou, nikdy jste s nimi nepracovali a nevíte jaký přínos by pro Vás mohla mít, tak se podívejte na naši dvoudílnou sérii o strukturovaných datech, kde jsme se je snažili přiblížit širšímu publiku. První a druhý díl o strukturovaných datech.

‍Zdroj: https://www.seroundtable.com/google-product-structured-data-suggestedage-36687.html

Google konečně prozradil, odkud primárně bere data do Search snippetů

Konečně jsme se dozvěděli přímo od Google něco, co jsme si dlouhou dobu sami mysleli, ale nebylo to podloženo oficiálním vyjádřením. Google upřesnil, že úryvky uvedené ve výsledcích vyhledávání (tzv Search snippets) jsou primárně generovány z obsahu konkrétní stránky, nikoli ze strukturovaných dat nebo meta popisků.

Google v aktualizaci dokumentace uvedl, odkud se Search snippety berou primárně

Tohle vyjádření bylo odhaleno po aktualizaci dokumentace o kontrole těchto úryvků. Google také odstranil odkazy na rozšířené výsledky (rich results) z této dokumentace. Tyto změny jsou důležité pro optimalizaci vyhledávání, protože ukazují, jak Google vybírá obsah pro zobrazení ve výsledcích vyhledávání. Je to zase další krok k větší transparentnosti toho, jak Google s obsahem nakládá, jak ho využívá a jak můžeme jít naproti lepší organické viditelnosti.

‍Zdroj: https://searchengineland.com/google-says-search-result-snippets-primarily-come-from-page-content-not-other-sources-436295

Google plánuje vypnout webové vizitky poskytované k firemním zápisům

Google ukončuje dlouholetý a bezplatný provoz webových stránek vytvořených pomocí Google Business, tedy firemních zápisů v Google Maps. Od března budou tyto webové stránky vypnuty a všichni návštěvníci budou do 10. června automaticky přesměrováni přímo na související firemní zápis. Po tomto datu se setkají s klasickou chybou 404, tedy „stránka nenalezena“. 

Oficiální vyjádření Google k vypínání webových vizitek v rámci firemních zápisů

Pokud se tedy spoléháte právě a pouze na tuto jednoduchou firemní vizitku od Google, je čas najít jiné řešení. Pokud v takové situaci jste, pomůžeme vám novou profesionální firemní prezentaci vytvořit, ozvěte se nám.

‍Zdroj: https://searchengineland.com/google-shutting-down-websites-business-profiles-436393

Z Google Search Console zmizí možnost ovlivnit limit procházení robotem.

Pokud jste byli zvyklí si v nástroji Search Console od Google ovládat tzv. crawl limit (limit procházení robotem) na míru dle vytížení serveru, tak tuto funkci už bohužel nevyužijete. Tato funkce byla odstraněna, protože Google vylepšil svou logiku procházení a další nástroje dostupné pro vydavatele. Google nyní automaticky upravuje rychlost procházení webu na základě reakcí serveru sám. Pro provozovatele, kteří měli dříve nastavenou rychlost procházení, Google nastavil minimální rychlost procházení na nižší úroveň, která je srovnatelná se starými limity. Nezbývá tak nic jiného než se spolehnout na Google, že opravdu správně vyhodnotí možnost serveru a zohlední to v rychlosti a hloubce procházení webů. 

‍Zdroj: https://searchengineland.com/googlebot-crawl-rate-tool-is-now-gone-436382

Malý bonus na závěr, predikce SEO pro rok 2024 

Na závěr lednového novinkového souhrnu jsme si pro Vás připravili i několik predikcí. Pravidelně obor SEO sledujeme a tak dokážeme odhadnout jakým směrem by se mohlo SEO ubírat v tom aktuálním roce. Pojďme na to.

  • SEO bude významnější než kdy dřív, ale také náročnější. co si pod tím představit? Neuvěřitelně rychlá vlna nových možností, které přináší do hry umělá inteligence a testování jejích možností ze strany Google klade na specialisty a provozovatele webů či e-shopů stále větší nároky. Už to nebude pouze o automatizaci a usnadňování vlastní práce, ale také o tom efektivně předkládat obsah umělé inteligenci zpět. S příchodem SGE do výsledků vyhledávání očekáváme, že se v těchto výsledcích objeví pouze ti, kterým se podaří dostat jejich obsah na milost AI. Jste na to připraveni?
  • Technické SEO si nadále bude upevňovat pozici. Pokud se u svého projektu soustředíte pouze na on-page optimalizaci (obsah, metadata a další) a zpětné odkazy, nemusí to v rámci vysoce konkurenčních oborů vůbec stačit. Stále více se prosazují řešení, která myslí i na tu technickou stránku věci. Využijte tak start roku 2024 k auditům rychlosti načítání a přístupnosti Vašeho webu či e-shopu. S takovým auditem Vám můžeme pomoci, stačí nás kontaktovat.
  • AI bude všude, kam se podíváte. Troufám si tvrdit, že se v roce 2024 bez AI jen těžko obejdete, pokud si chcete zachovat důstojnou pozici v některém z konkurenčních oborů. Aktuálně je ideální cestou generovat obsah pomocí AI, ale neustále ho analyzovat a editovat lidskou silou. Tento poměr se ale s lepšími jazykovými modely AI bude postupně překlápět na stranu AI. V podstatě nerozeznáte obsah vytvořený AI a člověkem. Google se k tomu vyjádřil tak, že AI obsah toleruje a tolerovat bude, pokud bude přínosný. Nebojte se s AI experimentovat a usnadněte si práci.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Přejít nahoru