Novinky v SEO březen 2024

Opět po měsíci jsme tu s novinkami, které se udály v SEO. A není toho málo. Podíváme se na novinky ohledně uživatelské metriky INP, kterou Google nedávno vypustil, nadále studie, které neukazují blížící se SGE v příliš dobrém světle, nebo jak se Google vyjádřil ke spamu v podobě zpětných odkazů. A to není vše. Pojďme na to.

Google spolupracuje s CMP partnery na lepším skóre INP

V jedné z novinek minulých měsíců jsme si představili metriku INP, která v Core Web Vitals nahradila zastaralou metriku FID. Má za úkol měřit a vyhodnocovat plynulost a odezvu uživatelského rozhraní webových stránek. Nyní se však ukázalo, že Google aktivně pracuje se svými partnery v rámci CMP (Cookies Management Platform) na tom, aby weby po udělení souhlasu vykazovaly lepší skóre INP pomocí efektivního cachování cookies. Je to další berlička, kterou Google podmiňuje využití CMP partnerů, které dosud doporučoval zejména kvůli novému Consent Mode. Na první pohled se to může zdát jako protěžování partnerů a udělování nespravedlivé výhody. Technicky to tak vnímám také. Zajímavé bude sledovat, zda podobnou technologickou výhodu, co se týče cachování, budou moci využít i ostatní, kteří nejsou CMP partnery a mají Consent řešen po vlastní ose.

Zdroj: https://www.searchenginejournal.com/google-improves-inp-for-sites-using-consent-management-platforms/513605/

Studie blížícího se SGE odhalují potenciální problémy pro SEO a branding

Google již nějaký ten pátek testuje a ladí novinku pro výsledky vyhledávání. SGE, neboli Search Generative Experience je založeno na umělé inteligenci a bude mít za úkol přímo ve výsledcích vyhledávání odpovídat na vyhledávací dotazy. V minulosti jsme si ukázali, že se tomu tak bude dít v různých méně, ale i více invazivních scénářích. Není tak divu, že se problematice věnuje hned několik studií. Jedna nedávná ukázala nepříliš lichotivé výsledky.

Studie ukázala, že pokud uživatel ve vyhledávání rozbalí výsledky generované AI, posune první organické pozice až o 1200 pixelů. To je opravdu podstatný posun, když si uvědomíte, že většina uživatelů používá monitory s 1080 pixely na výšku. To by znamenalo odsun až za ohyb obrazovky. To drasticky sníží proklikovost (CTR) prvních pozic. Dalším významným problémem je fakt, že až 62% výsledků, které umělá inteligence poskytla byla převzata z webů mimo první desítku. Můžeme tak snadno polemizovat o jejich relevanci. Nejvíce zasažené budou segmenty e-commerce, elektronika a fashion. Tyto problémy se nevyhnou ani některým brandům, zejména těm lokálním. Věřím, že Google ještě nějakým způsobem zasáhne, ale negativních dopadů bude i tak mnoho.

Zdroj: https://www.searchenginejournal.com/google-sge-study-reveals-potential-disruption-for-brands-seo/512421/

Google se vyjádřil ke spamovým praktikám v rámci zpětných odkazů. Opět.

Spam v podobě zpětných odkazů začíná být neodmyslitelnou součástí vyhodnocování SEO a zejména kvality odkazového portfolia. Setkávám se s tím v komunitě velmi často. Klienti se neustále stresují s každým novým odkazem ze spamových destinací. Požadují pálit čas na jejich odstranění a řešení situace. Opakovaně však upozorňuji na to, abyste čas a peníze věnovali něčemu jinému a spamové odkazy příliš neřešili. 

Matador John Mueller se k tomu už opakovaně vyjadřoval v minulosti a teď to potvrdil znovu. Google má pokročilé nástroje a techniky pro vyhodnocení takových odkazů. Dokáže je tak velmi spolehlivě ignorovat a vy se tak nemusíte trápit tím, že tyto odkazy vidíte. Nikterak Vám neuškodí. Mnohem větší dopad budou mít Vaše kroky v podobě kvalitního obsahu a relevantních zpětných odkazů. Šetřete tak svůj čas a peníze a jasně si určete priority v rámci optimalizace. Nekonečné distancování se od spamu mezi ně nepatří.

Zdroj:https://www.searchenginejournal.com/google-on-spammy-backlinks-negative-impact-on-rankings/511433/

Google oficiálně potvrdil, že kvalitní obsah prochází častěji

Jeden z dalších menších mýtů je vysvětlen. Google se oficiálně vyjádřil k tomu, jak určuje prioritu pro crawling. Do dnešního dne celá řada expertů v rámci SEO řešila pomyslný crawl budget. Tato domněnka byla založená na tom, že Google má pro webové stránky vyhrazen nějaký čas, nebo kapacitu pro určitý počet podstránek. Není tomu tak. Pokud bude obsah kvalitní, Google ho projde více a naopak. A nejen, že ho bude procházet více, bude ho procházet i častěji. Cílem je tak tvořit kvalitní, zajímavý obsah pro své čtenáře. Google však dodal, že plánování crawlingu je založené také na tom, jak hledaná konkrétní fráze je. Pokud je téma organicky téměř mrtvé, nemá Google potřebu mu v rámci crawlingu věnovat více času než u obsahu, který uživatelé hledají hodně. Dává to smysl. Do chvíle kdy si uvědomím, že méně hledaná témata budou trpět na prodlevy v crawlingu, aktualizaci výsledků a výsledky se tak stanou poměrně často znehodnocenými nekvalitními weby. Čím hledanější téma, tím kvalitnější výsledky by pak měly být. Nicméně to je pouze má hypotéza. Realita je bohužel někdy trochu jinde.

Zdroj:https://www.searchenginejournal.com/google-confirms-high-quality-content-is-crawled-more-often/511202/

Další články : SEO novinky

Chcete maximálně posunout Váš web výše?

Přejít nahoru