AI Overviews oficiálně dorazily do Česka. Dnešní datum si budeme navždy pamatovat jako podstatný milník v oblasti SEO a celého vyhledávání tak, jak jsme byli zvyklí. Pojďme si společně shrnout co AI Overviews vlastně jsou, jaká reálná rizika a benefity přinášejí a co to bude znamenat pro Vás, provozovatele webů a e-shopů.
Co jsou AI Overviews?
AI Overviews jsou novou funkcí vyhledávače Google, která využívá generativní umělou inteligenci k tomu, aby uživatelům poskytla stručné a informativní shrnutí odpovědi přímo ve výsledcích vyhledávání. Namísto toho, aby Google jen zobrazil odkazy na webové stránky, nabídne rovnou automaticky vygenerovanou odpověď, která kombinuje informace z několika relevantních zdrojů.Tato funkce je součástí širší strategie Google, jak zrychlit a zpřesnit vyhledávání pomocí AI.
Jak AI Overviews fungují?
- Po zadání dotazu se v horní části výsledků zobrazí box s odpovědí, kterou vygenerovala AI.
- Odpověď často zahrnuje odkazy na zdroje, z nichž AI čerpala informace.
- Uživatelé mohou dále rozkliknout zdroje nebo položit doplňující otázky.
Ačkoliv se Google při představení chlubil tím, že výsledky jsou přesné, dosavadní výsledky studií naznačují přesný opak. Velmi často dochází k halucinacím, nepřesnostem. Zejména u otázek a kategorií, kde je obecne málo zdrojů a dat k ověření.
Jaký budou mít AI Overviews vliv na výsledky vyhledávání?
Z dosavadních studií, které vycházely z dat naměřených v zahraničí, kde AI Overviews Google již poměrně dlouho testoval, vyplynulo hned několik nepříjemných dopadů. Všechny se točí okolo efektivity získávání návštěvníků z výsledků vyhledávání. Některé weby a e-shopy mají podstatnou část návštěvnosti tvořenou pomocí informačních dotazů a odpovídáním na ně v rámci poradny či blogu. Už dříve Google odpovídal na některé fráze přímo ve vyhledávání a obsahové weby to tak postihovalo již před lety. Nyní se však dopad značně zesiluje. Pokrytí AI Overviews je daleko vyšší a Google tak úspěšně udrží v SERPu mnohem více návštěvníků, kteří nebudou mít potřebu se vůbec prokliknout na web či e-shop. Informačními dotazy se rozumí takové dotazy, kterými se ptáme na řešení problému nebo vysvětlení, tedy “co”, “jak”, “jaký”, “proč” a tak podobně.
„První pozice v organickém vyhledávání v rámci informačních dotazů čeká propad CTR (míry prokliku) až o 35%.“ – Ahrefs
Jaký konkrétní vliv to bude mít na Vaše pozice v rámci výsledků vyhledávání? Podstatný, pokud se budete pohybovat v zasažených oborech. Nejvíce zasažené obory můžete vidět v níže zobrazené infografice, kterou připravila agentura SE Ranking
Pokud podnikáte ve výše uvedených oborech, čeká Vás velmi pravděpodobně menší či větší pokles návštěvnosti v rámci informačních dotazů.
Dle studie společnosti Ahrefs se může míra prokliku z prvních pozic v rámci dotčených dotazů propadnout o více než třetinu, téměř 35%. To pro některé weby a e-shopy, které mají založený byznys pouze na edukačním obsahu, živeným z informačních dotazů, poměrně hodně ublížit.
Téměř 30% všech AI výsledků tvoří zdroje 50 největších domén. Z toho vyplývá, že se Google v rámci generování výsledků velmi často obrací na weby s vysokou autoritou (Reddit, Wikipedia a další)
Informační dotazy jsou primárním cílem AI Overviews – až 97% zasažených dotazů je právě zde (zdroj grafu – Studie Ahrefs)

Jak se na to připravit a přizpůsobit se?
SEO pro AI Overviews je trochu odlišné od klasického běžného SEO, na které jste zvyklí. Hodně se přiklání na stranu brandingu. Budování značky a jména ve Vašem oboru bylo vždy důležité, ale dnes to platí více než kdy dřív. Pokud se chcete pravidelněji ukazovat ve svém oboru v rámci AI generovaných výsledků, budete muset právě na brandingu začít pracovat. Zejména tom obsahovém.
- Řiďte se pokyny v rámci E.E.A.T.
- Na dotazy odpovídejte jasně, stručně, věcně, ale hlavně dostatečně
- V rámci obsahu používejte další možnosti předkládání informací, například v podobě FAQ, vhodně strukturujte obsah pomocí odstavců a odrážkových či číslovaných seznamů
- Pracujte na zviditelnění Vašeho brandu a jeho vnímání v rámci oboru, ve kterém působíte
Je blokování AI robotů řešením?
Tato otázka jistě napadla nejednoho z nás. Pokud se chcete úplně distancovat od obsahu v rámci AI, můžete přístup robotům samozřejmě zakázat. Důkladně však zvažte následky. Vyhledávání v rámci AI neustále roste a to raketovým tempem. Neúčast by Vás tak mohla v budoucnu značně mrzet. Toto řešení tak určitě nedoporučujeme pro drtivou většinu klientů a obsahu. Mohou existovat situace, kdy je to na místě, ale v takovém případě se obraťte na nás pro odbornou konzultaci.
Co nás čeká v budoucnu?
Vývoj vyhledávání pomocí AI se neustále dere kupředu a Google se opravdu snaží nezaspat a zachytit tento trend naplno. V zahraničí, konkrétně v USA už testuje další pochoutku. A ta je mnohem strašlivější než aktuálně nasazené AI Overviews. Představuji Vám AI Mode. V rámci AI Mode se potenciální návštěvník nikdy nedostane na Váš web. Z generovaného výsledku vyhledávání se totiž dostane rovnou do chatovacího rozhraní Gemini, kde dotaz diskutuje přímo s AI a Váš web tak s radostí obejde úplně. Tento přístup je samozřejmě poměrně radikální. Hlavně v tom ohledu, že většinu obsahu, který generuje je založený na obsahu webů, které dosud nabízel ve výsledcích vyhledávání. Obsah jim tak defakto ukradl a postavil se do role vydavatele. Uvidíme jak se s tímhle popere EU, pokud se sem novinka vůbec dostane.
Sledování a vyhodnocení dat je důležitější než kdy dřív
Sledování a správné vyhodnocení dat je alfou a omegou každého internetového projektu zaměřeného na výkon. V posledních letech je to však stále důležitější. S příchodem cookie lišt a zánikem cookies třetích stran je stále složitější data sbírat a správně vyhodnotit. Nyní se ukáže, jak dobře sbíráte data z organického vyhledávání, měření pozic a míry prokliku z výsledků vyhledávání. Na těchto datech totiž dokážete v budoucnu doměřit reálný vliv AI Overviews na výkon Vašeho webu a e-shopu. A dle toho se pak v rámci organické strategie přizpůsobit. Minimální nutností je mít nasazené Google Search Console, Google Analytics 4 a nástroje, které zvládají měřit výskyt v AI Overviews již nyní. Tím je například Marketing Miner, který aktivně využíváme a doporučujeme.
Díky Marketing Mineru můžete už nyní na svých projektech sledovat, u kterých výrazů se v AI Overviews zobrazujete a na kterých pozicích. To je velmi důležité například pro vypozorování vzorců, podle kterých Google podklady pro umělou inteligenci využívá. Marketing Miner tuhle možnost nabízí jako první na našem trhu. Novinku v rámci Marketing Mineru a všechny podstatné informace můžete najít zde – Přidali jsme měření AI Overviews
Marketing Miner vůbec nelení a vedle měření vydal i analýzu, která proběhla na vzorku 100 000 klíčových slov v rámci českého trhu. Dozvíte se z ní jaké obory na našem trhu prozatím nejvíce zasáhly AI Overviews, kolik klíčových frází zatím AI Overviews pokrývají a jaké weby se v AI Overviews nejvíce zobrazují. Nahlédnout do analýzy můžete zde – Analýza AI Overviews v Česku. Myslím si, že jsou to velmi zajímavá čísla, která očekávaně korelují se zahraničními analýzami a studiemi.
Na cestě už jsou i nějaké oficiální nástroje přímo od Google v rámci Search Console, ale kdoví, kdy se opravdu dočkáme a zda vůbec. Prozatím je největším problémem nedostatečná transparentnost ze strany AI vyhledávačů, kde nemáme vůbec žádný dohled nad tím, jak moc se v jejich výsledcích globálně (nejen v rámci AI Overviews) objevujeme. Snad se situace do budoucna zlepší ve prospěch dat.
Závěrem pár slov
Svět vyhledávání se mění. SEO neumírá, transformuje se, jako tomu bylo po celá předešlá léta. AI Overviews je možností, jak se chopit příležitosti a začít opravdu pracovat na kvalitním autoritativním obsahu, který má šanci dostat se do generovaných výsledků. Vaše konkurence to totiž pravděpodobně vzdá, na to si klidně vsadíme. Neberte příchod AI Overviews jako soumrak SEO, berte to jako příležitost revidovat starou a zapšklou strategii a naskočit na vlak dříve než Vaše konkurence. Uvidíme se u vyhodnocení reálných dopadů na Vašich projektech. Pokud si chcete o pohledu na AI Overviews udělat obecnější obrázek, podívejte se na vyjádření dalších specialistů v rámci souhrnu AI Overviews uvnitř článku od Pavla Ungra.
Článek bude průběžně aktualizován.
Další články : SEO novinky
Začněte ještě dnes a transformujte svůj byznys pomocí efektivních SEO strategií od Webmium!
Chcete maximálně posunout Váš web výše?
SEO/UX/Analytic Specialista ✅ Překonávám bariéry a tvořím mosty mezi weby a jejich návštěvníky ✅