Víte, jak má vypadat účtenka EET? #2

2. díl seriálu o EET

Kdy se přivalí druhá vlna EET už víte z předchozího dílu seriálu. Naštěstí jste se nezalekli. Online platební bránu nerušíte. Rozhodli jste se, že vás žádná vlna nesmete a pečlivě se připravujete. Paráda. Jdeme dál.

V tomto dílu si řekneme, jak celý proces elektronické evidence tržeb funguje, a jaké jsou náležitosti účtenky.

Jak funguje EET?

Fungování systému evidence tržeb si ukážeme na názorném obrázku.

Jak funguje EET
Jak funguje EET
  1. Hurá. Právě ve vašem eshopu přistála nová objednávka s platbou online. Zákazník ihned platí. Z vašeho eshopu by obratem měla odejít datová zpráva o transakci Finanční správě, ve formátu XML.
  2. Ze systému Finanční správy přichází potvrzení o přijetí zpět do eshopu. Toto potvrzení obsahuje unikátní kód, tzv. FIK.
  3. Nyní v eshopu vystavujete účtenku, která obsahuje právě unikátní FIK kód.
  4. Účtenku zasíláte klientovi. Pohodlně elektronicky.
  5. Jako podnikatel si můžete prostřednictvím webové aplikace Finanční správy, vždy ověřit tržby evidované pod vaším jménem. Stejně tak si může zákazník na dotaz u Finanční správy, ověřit svoji účtenku.

Teď se vám jistě v hlavě honí plno otázek. Jak odeslat datovou zprávu v podobě XML? Jak přidat FIK do účtenky? Jak to vše provést? Pokud máte Webmium eshop, pak buďte klidní. Vše se odehrává zcela automaticky. Vy jen vyexpedujete objednávku jako doteď. Bez nutnosti pořizovat si speciální registrační pokladnu pro eshop.

Co musí obsahovat účtenka EET?

Účtenka, jak papírová, tak elektronická má dle zákona o evidenci tržeb povinné náležitosti, které dodržujte. Vysvětlíme si jednotlivé údaje na námi vytvořené vzorové účtence.

Účtenka EET
Účtenka EET
  • DIČ poplatníka = Daňové identifikační číslo, pro komunikaci s Finančním úřadem, které je jedinečnou identifikací každého daňového subjektu, právnické či fyzické osoby. DIČ se skládá z kódu země a z číselného identifikátoru. U fyzické osoby je identifikátorem většinou rodné číslo, u právnické osoby jde obvykle o IČ.
  • DIČ pověřujícího poplatníka = Uvádí se pouze v tom případě, že poplatník eviduje tržby za jiného poplatníka na základě pověření.
  • Provozovna = Číslo, které získáte prostřednictvím webové aplikace EET.
  • Pokladna = Označení pokladního zařízení poplatníka, na kterém je tržba evidována. Označení si můžete vybrat sami. Jen musí mít unikátní označení v rámci jedné provozovny (ano, eshop je míněn jako provozovna).
  • Datum a čas transakce = Musí odpovídat datu a času přijetí platby, uvedeným v datové zprávě odeslané do systému EET. Čas uvádějte včetně sekund.
  • Číslo účtenky = Pořadové číslo účtenky pro konkrétního poplatníka, které musí být vždy unikátní na jedné provozovně. Doporučujeme tvořit logickou řadu čísel účtenek.
  • Celková částka = Jde o skutečně přijatou tržbu poplatníkem. Odpovídá částce uvedené v datové zprávě, odesílané do systému EET. Uvádějte vždy v korunách.
  • Režim tržby = U vás eshopistů půjde vždy o režim běžný. Zajímá vás však, co je zjednodušený režim evidence tržeb? Jde o offline režim, kdy nemáte možnost evidovat tržby v aktuálním čase (online), ale s určitým časovým zpožděním od jejich uskutečnění (nejpozději do 5 pracovních dnů). Jde např. o tržby z prodeje zboží a služeb na palubě dopravních prostředků. Takové tržby stanoví vláda nařízením.
  • FIK = Fiskální identifikační kód, generovaný správcem daně. Je součástí údajů zaslaných v potvrzovací datové zprávě o přijetí evidované tržby. Kód je vždy unikátní pro každou potvrzovanou datovou zprávu. Délka FIK je 39 znaků.
  • BKP = Bezpečností kód poplatníka generovaný pokladním zařízením poplatníka. Jednoznačně identifikuje příslušnou tržbu. Délka BKP je 44 znaků. Jde o jakýsi otisk kódu PKP a na účtenku se uvádí vždy.
  • PKP = Podpisový kód poplatníka generovaný pokladním zařízením poplatníka. Jednoznačně identifikuje příslušnou tržbu. Délka kódu je 344 znaků. Na účtenku je uváděn pouze v případech, že poplatník není povinen na účtenku uvádět FIK. A to je kdy? Např. při překročení mezní doby odezvy či při výpadku internetového spojení. Také ve zjednodušeném režimu.

EET ebook

Nyní víte, jak celý proces EET funguje, a co vše musí účtenka, odeslaná klientovi z eshopu, obsahovat. Ti, co pro svůj online prodej využívají Webmium eshop, mají nohy nahoře. Jakto? Jelikož jsme na EET připraveni a uvnitř eshopu se vše odehrává automaticky. A to včetně generování elektronické účtenky s povinnými náležitostmi a následného odeslání zákazníkovi.

Další díl seriálu si rozhodně nenechte ujít. Čekají vás jednotlivé kroky, jak se připravit na EET. Nic už vám neuteče, když se přihlásíte k odběru novinek.

Pomohl vám článek lépe pochopit, jak funguje EET? Pak pomůže i vašim přátelům. Sdílejte ho s nimi.

+ příspěvky

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..

Přejít nahoru