Svět bez cookies třetích stran: Jak se na něj připravit?

Co cookies vlastně jsou?

Cookies jsou data, která jsou běžně uložena v rámci webového prohlížeče na straně uživatele. Na jejich základě mohou provozovatelé webů sledovat chování, sbírat data o návštěvnících a personalizovat nastavení webu jako takového. Tato data jsou pak v neposlední řadě využita pro cílení reklamy. Cookies se dále dělí na dvě podskupiny. Cookies prvních stran a Cookies třetích stran. Pojďme se podívat na jejich charakteristiku.

Cookies prvních stran

Tyto cookies jsou ze své podstaty omezeny na funkci pouze v rámci navštíveného webu. Zajišťují uchování informací jako jsou přihlašovací údaje, konkrétní preference uživatele v rámci chování webu, případně uchování stavu nákupního košíku e-shopu.

Cookies třetích stran

Cookies třetích stran, narozdíl od těch prvních, slouží ke sledování ekosystému zvenčí. Například reklamní platformy, nebo další služby, které ke své funkci potřebují sledovat chování návštěvníků aby pak byly schopny správně cílit reklamu. To je právě trnem v oku regulačním úřadům pro ochranu osobních údajů návštěvníků. Co pro vás vypnutí cookies třetích stran může znamenat?

  • Obtížnější vyhodnocení analytiky bez velké části dat od třetích stran
  • Podstatné ztížení cílení reklamy
  • Samotná personalizace reklamy zaznamená vysokou míru nepřesnosti

Existují však způsoby, jak data na základě cookies třetích stran nahradit. Primárně tak vlastní iniciativou v první linii a sběru co nejvíce dat první strany.

Skutečný důvod konce cookies třetích stran

Důvodem k nátlaku na konec cookies třetích stran je ochrana osobních dat uživatelů v prostoru internetu. Doba pokročila a společnost je více edukována v rámci možností, jak svá osobní data chránit. V návaznosti na to tak začali uživatelé čím dál více řešit kam se jejich data vlastně posílají a jak je s nimi nakládáno. Legislativa jim v tom pomáhá. Některé prohlížeče se cookies třetích stran zdržely již několik let zpětně. Konkrétně Mozilla Firefox a Safari. Nejrozšířenějším je však Google Chrome, ve kterém stále podpora běží. Google hledá řešení a pracuje na platformě, díky které se bude moci podpory cookies třetích stran kompletně vzdát. To se mělo stát začátkem roku 2024. Nicméně v nedávné době znovu vydal vyjádření s odkladem o další rok s výmluvou, že si dozorující agentura vyžádala audit celého řešení a prý potrvá rok nejen odeslání, ale i samotná kontrola dozorčím orgánem. Pokud příští rok skutečně Chrome vypne cookies třetích stran je tak ve hvězdách. Jak se na takovou situaci reálně připravit?

Marketing a analytika bez cookies třetích stran

Téměř všude, kde se marketing a strategie rozvoje řeší na základě dat, je potřeba mít data relevantní a mít jich hlavně dostatek. S koncem podpory cookies třetích stran tak přijde velký tlak na cookies první strany, tedy tzv. first party data. To jsou data, která můžete sbírat na svých vlastních projektech. sledujte chování lidí na svých webech, ptejte se jich na preference a dostávejte od nich pravidelně feedback na základě jejich chování a rozhodování. K tomu patří také tlak na zakládání uživatelských účtů, jejich přihlašování a sledování alespoň v rámci firemního ekosystému. Je mnoho cest, jak se k first party datům dostat. To ovšem staví do nezáviděníhodné situace weby a projekty, které mají velmi malou návštěvnost. Na malém vzorku dat se totiž velmi obtížně vyhodnocuje strategie a každý krok může být směrem do slepé uličky. Do jisté míry v takové situaci může pomoci umělá inteligence v roli článku procesu, který domodeluje data dle nějaké predikce založené na dosavadním chování návštěvníků.

Naše doporučení

Jelikož jsou pro nás data návštěvníků velmi důležitá pro efektivní plánování strategií našich klientů a pro průběžné vyhodnocení celé cesty, uvědomujeme si, že jsou důležitá i pro vás. Níže tak najdete z naší strany několik doporučení, jak se k vypnutí cookies třetích stran postavit.

  • Zaměřte se na sběr first party dat. Budou to hlavní nosná data pro všechna vaše marketingová a byznysová rozhodnutí.
  • Nebojte se využít AI pro predikce a modelování dat, která vám prozatím scházejí v dostatečném měřítku.
  • Buďte kreativní v získávání dat vašich uživatelů. Nabídněte jim něco na oplátku za to, že se přihlásí nebo poskytnou data jinak.
  • Sledujte průběžně legislativní trendy a změny. Sběr first party dat totiž souvisí také s podstatným zvýšením bezpečnostních standardů uvnitř firmy. Tuto bezpečnost transparentně komunikujte, aby se návštěvníci cítili v bezpečí.
  • Využijte možností, jak maximalizovat zisk dat. Efektivní cestou může být například server side měření. Díky tomu získáte data neovlivněná prohlížečem návštěvníka. Do jisté míry se vyhnete různým adblockům. Nevýhodou je nutnost řešit správu cloudu a nad daty pak umět stavět relevantní přehledy. Důkladně tak zvažte i tohle řešení.

Pár slov na závěr

Je důležité zmínit, že s vypnutím cookies třetích stran se sice pojí jistá negativa a čeká nás mnohdy spousta práce, ale dopady budou pozitivní. Firmy se naučí pracovat se svými daty a efektivně je sbírat. Uživatelé budou více chráněni. Jediný, kdo na tom může trochu tratit jsou reklamní platformy. Protože budou muset vyvinout vlastní řešení, jak reklamy nadále účinně cílit, byť už to nebude na konkrétní uživatele, ale na nějaké širší skupiny se stejnými zájmovými okruhy.

Další novinky můžete číst : Cookies

Získejte ty nejnovější informace o cookies.

Přejít nahoru